Utdanningsplan for spesialiteten medisinsk mikrobiologi
Denne utdanningsplanen redegjør nærmere for utdanning av leger i spesialisering innen spesialiteten medisinsk mikrobiologi i Vestre Viken.
Planen suppleres av en utdanningsplan i Kompetanseportalen, som tildeles LIS ved tilsettelse. I Kompetanseportalen er forskriftsfestede læringsmål detaljert beskrevet med læringsaktiviteter kandidaten forventes å gjennomføre.
- Avdeling for laboratoriemedisin, Medisinsk mikrobiologi, Drammen (Mikr. DS)
- Avdeling for laboratoriemedisin, Medisinsk mikrobiologi, Bærum (Mikr. BS)
- Medisinsk avdeling, Drammen, Bærum eller Ringerike sykehus (klinisk tjeneste)
- Avdeling for smittevern (hospitering)
Medisinsk teknisk utsyr (sentrale elementer)
Genteknologi: MagNa Pure 96, Hamilton STAR, EasyMAG, LightCycler 480, Aria DX, COBAS TaqMan/AmpliprepPanther/PantherFusion, GeneXpert mm.
Litteratur
Læringsaktiviteter
Læringsarenaer for klinisk tjeneste
Seksjonene samarbeider for å få best mulig utdanningsforløp for sine LIS, og avdelingsoverlegen har et overordnet og koordinerende ansvar. Hver LIS tildeles en tilpasset opplæringsplan som beskriver mer detaljert læringsaktivitet og intern rotasjon nødvendig for måloppnåelse.
E-håndbok - MIK Opplæringsplan for LIS
Justeringer i utdanningsforløpet kan være nødvendig for at det skal passe inn i avdelingens drift og være avpasset til tilgjengelige ressurser, men det regnes som et overordnet mål å få LIS-kandidaten gjennom utdanningen til planlagt tid. Avdelingsoverlegen har i samråd med LIS sin veileder ansvar for at nødvendige justeringer i individuell utdanningsplan/rotasjon gjennomføres. LIS-kandidaten skal som utgangspunkt få ett relevant kurs pr. halvår, samt er aktuell for deltakelse i relevante fagmøter og kongresser. Det er avsatt en dag pr to uker for faglig fordypning.
- Nasjonal nettundervisning i medisinsk mikrobiologi hver andre torsdag kl. 14:00-15:00 (foredrag)
- Nasjonal nettundervisning i infeksjonsmedisin ca en gang per mnd, torsdag kl. 12:00 -12:45 (foredrag)
- Internundervisning BS/DS over lync/skype hver andre torsdag kl. 14:00 -15:00 (foredrag og diskusjon)
Spesifikk undervisning for Medisinsk mikrobiologi, Drammen
- Demonstrasjon hver mandag kl- 12:30 - 13:00 (Sammen med infeksjonsmedisin, Demonstrasjon og diskusjon)
- Undervisning for Barneavdelingen en gang pr måned, onsdag 8:00 - 8:30 (foredrag og diskusjon)
- Undervisning sammen med infeksjonsmedisin tre ganger per måned torsdag kl. 12:00 - 12:45 (foredrag og diskusjon)
Spesifikk undervisning for Medisinsk mikrobiologi, Bærum
- Undervisning sammen med infeksjonsmedisin hver torsdag kl. 12:00 - 13:00 (foredrag og diskusjon)
- Intensivmøte kl. 13:00 -13:30 hver mandag, onsdag og fredag, tellende for 30 minutter undervisning per uke. (Sammen med infeksjonsmedisin og intensivleger, diskusjon, kasuistikk)
Veiledning gjennomføres som en strukturert kombinasjon av individuell veiledning og gruppeveiledning. Ansvarlige ledere og representanter for LIS deltar i utviklingen av veiledningsstrukturen. Det særskilte ansvaret for gjennomføring ligger på ledelsen, representert ved klinikkene.
Kandidatene skal vurderes systematisk underveis i utdanningsløpet, gjennom tett oppfølging av veileder. I vurderingen av oppnådde læringsmål skal leder innhente anbefalinger fra veileder og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen. Der leder ikke er spesialist i aktuell spesialitet er det særlig viktig at leder henter vurderingskompetanse. Der det er hensiktsmessig anbefales det at en helhetlig vurdering av vurderingskollegium/evalueringskollegium inngår i vurdering av kandidatene før læringsmål godkjennes. Det vil etter oppnåelse av læringsmål, eller ved arbeidsforholdets slutt, bli utstedt bekreftelse på gjennomført praktisk tjeneste.
- En overlege med 50 prosent PhD stipendiat ved Medisinsk mikrobiologi, Bærum
- En overlege med pågående prosjekt med midler fra Helse Sør-Øst ved Medisinsk mikrobiologi, Drammen
- Deltakelse i flere multisenter-studier.
- Nært samarbeid med forskningsavdelingene i Vestre Viken og deltakelse i studier i deres regi.
- LIS vil i løpet av utdanningsforløpet ha ansvar/delansvar for ett eller flere validerings-/verifiseringsprosjekt, i tillegg til mulighet til å delta i de multisenter-studier som pågår.
- Ved ønske om egne små eller store forskningsprosjekt forsøker avdelingen å legge til rette for dette.